Esbjergs efterskoler åbner igen – ”Det bliver en fest”

De danske efterskoleelever har siden jul været nødsaget til at nøjes med onlineundervisning, men nu bliver der lukket op igen. Det skaber stor glæde hos forstander og elever på Bramming Efterskole.
Af Peter Søndergaard Rasmussen

Foto: Bramming Efterskole

Efter mange måneders venten er der endelig lys forud for efterskoleeleverne på Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole. På baggrund af pressemødet i går kan skolens 137 elever på mandag vende snuden tilbage mod en normal hverdag med fysisk undervisning og motion.

”Det var en god dag i går, det må man da sige. Vi glæder os til at få vores elever tilbage, det bliver en fest,” lyder det fra forstander Nikolaj Primdal.

Glæden gør sig også gældende for 16-årige Freya, som går på fodboldlinjen. Hun glæder sig til at komme tilbage på skolen og se sine veninder igen.

”Når man i lang tid kun har set fem mennesker, så bliver det mærkeligt at skulle tilbage til 140, men jeg glæder mig helt vildt.”

Selvfølgelig gælder restriktioner stadig. Elever og personale skal fremvise en negativ test, inden de kan sætte fod på skolen igen. Derudover skal personale og elever testes to gange ugentligt. Dette sætter ikke en stopper for eleveners muligheder for at dyrke motion, da efterskolerne er undtaget afstandskravet, når de dyrker idræt.

”I bund og grund, når vi er inde i boblen, så kan vi godt lave efterskole på en rigtig fin måde, synes vi. Det er rigtig rart,” fortæller forstanderen.

Det er elevernes ansvar at sørge for, at overflader og det, der hører med, bliver sprittet af. Nikolaj Primdal mener, at eleverne er ansvarsfulde nok til at hjælpe til med at sørge for, at skolen holdes coronasikker.

Kreative onlineløsninger har øget trivsel

Efterskolen har under nedlukningen benyttet sig af onlineundervisning. Lærerne har også gjort sit for at aktivere eleverne og holde gang i det sociale. De har blandt andet holdt brætspilsaftener, fællesgymnastik og linjefaget ”Lav aftensmad til din familie”.

”Der har vi forsøgt at lave en balancegang imellem undervisning og sociale ting, og det synes jeg, vores lærere har været sindssygt dygtige til,” siger Nikolaj Primdal.

Freya mener også, at lærerne har gjort, hvad de kunne, men det har alligevel været kedeligt og ensartet under nedlukningen. Det har resulteret i, at man over en lang periode med onlineundervisning har mistet motivationen.

Det er ifølge Freyas mor, Vivi, vigtigt, at lærerne er gode til at skabe noget aktivitet, når eleverne kommer tilbage på skolen, så alting ikke kommer til at handle om corona, smitte og test. Vivi mener også, ligesom Nikolaj Primdal, at eleverne nok skal tage ansvar i forhold til at holde skolen smittefri.

”Jeg ved, at eleverne ikke er interesseret i, at der skal lukkes ned igen. Jeg tror næsten, de vil gøre hvad som helst, for at det ikke skal ske igen,” siger hun.

You may also like...